P van den Bosch Bedrijfsmakelaars: ‘Resultaatgericht dankzij platte organisatie en creativiteit’

PvdBosch

P van den Bosch Bedrijfsmakelaars in Amsterdam eindigde hoog in de ranglijst van makelaars. Dat is opvallend, voor een kantoor met slechts tien medewerkers. Volgens partner Jasper Janssens heeft het te maken met ambitie, energie en zichtbaarheid.

‘We zijn jong en ambitieus, we barsten van de energie, en doen er alles aan om op te vallen’, noemt Jasper Janssens als verklaring voor het succes van P van den Bosch Bedrijfsmakelaars. Het Amsterdamse kantoor bleek vorig jaar op een verrassende achtste plaats te eindigen in de landelijke ranglijst van grote makelaars, en op de derde plaats op de Amsterdamse ranglijst. Dat mag een verdienste heten voor een kantoor met niet meer dan tien medewerkers.

Janssens is 36. Ruim elf jaar geleden werd hij gevraagd partner bij P van den Bosch Bedrijfsmakelaars te worden, een kans die hij met beide handen aangreep. Zijn twee huidige partners, George van Wettum (44) en Matthijs Zwiers (39) jaar oud, zijn respectievelijk sinds 2003 en 2005 werkzaam bij het kantoor. ‘We zijn een hecht team, we sparren veel met elkaar’, vertelt Janssens. ‘En trouwens ook met de andere collega’s. We hebben een platte organisatie, er is alle ruimte voor creativiteit en we hebben niet overal protocollen voor, zodat iedereen resultaatgericht werkt. De back office is net zo belangrijk als de rest.’

Klanten, zowel aan de gebruikers- als aan de beleggerskant, waarderen de persoonlijke benadering van Janssens en zijn collega’s. ‘Het verloop op het kantoor is minimaal. De drie partners zitten er al lang en gaan voorlopig niet weg. Dat geeft klanten een vast aanspreekpunt. Wie ons nodig heeft, kan waarschijnlijk gewoon het oude nummer bellen dat in zijn of haar mobiele telefoon staat. En omdat we zo efficiënt werken, is er nooit sprake van miscommunicatie. We zijn zorgvuldig en doen wat we hebben afgesproken.’

Pratend over trouw zegt Janssens dat opdrachtgevers na een jaar of vijf à tien meestal weer bij hen aankloppen voor nieuwe klussen. ‘We hebben natuurlijk ook tussentijds wel contact. Ik wil bijvoorbeeld wel weten hoe het gaat, waar behoefte aan is en wat onze toevoeging daarin zou kunnen zijn.’ Ongeveer de helft van het werk heeft betrekking op de kantorenmarkt, 20% op logistiek vastgoed en de overige 30% op winkelvastgoed. Hierdoor heeft het kantoor vorig jaar besloten een zelfstandig retail label (P van den Bosch Retail) op te richten onder leiding van managing partner Rob van Sabben.

P van den Bosch Bedrijfsmakelaars is vooral sterk in Amsterdam en omgeving. Vorig jaar won het kantoor de Europese aanbesteding van de gemeente Amsterdam in de categorieën kantoren, horeca en retail. De komende jaren mag het kantoor de verkoop van gemeentelijk vastgoed begeleiden. Maar naarmate meer klanten iets buiten de hoofdstad zoeken, breidt ook het werkgebied van het kantoor zich uit. ‘Waarom zou een klant die iets in Rotterdam of Utrecht zoekt, een andere makelaar zoeken. Wij zijn landelijk gecertificeerd en beschikken over alle belangrijke data’, zegt Janssens. ‘Anderzijds zal een ondernemer die alleen in Kerkrade actief is, niet snel bij ons aankloppen.’

Volgens Janssens hoopt P van den Bosch Bedrijfsmakelaars de komende jaren niet alleen verder te kunnen groeien in Amsterdam, maar ook ver daar buiten. ‘We zullen ons voorzichtig eens oriënteren op een internationale liaison, enkel indien dit een toevoeging is voor onze cliënten en resulteert in een nog betere dienstverlening’, zegt Janssens. ‘We denken niet aan een lidmaatschap maar meer aan een echte samenwerking’.

Dit artikel verscheen in Vastgoedmarkt van mei 2018.