Bedrijfsruimte te huur of kopen?

Uw uitdagingen zijn onze uitdagingen. Dat is hoe wij opereren. En dat kan van alles zijn! Wellicht wilt u, bijvoorbeeld in Amsterdam, een bedrijfsruimte huren of u heeft een bedrijfsruimte te huur, maar u weet niet precies hoe u het moet aanpakken, waar u op moet letten, welke wetgeving er geldt, hoe u erachter komt of de bedrijfsruimte bij u past, enz. Wij helpen u in beide scenario’s.

Bedrijfsruimte te huur

Als u een bedrijfsruimte te huur heeft, hoeft u niet per se ook ervaring te hebben met zakelijk vastgoed. Wellicht heeft u een winkelruimte in Amsterdam en heeft u, als pensioenvoorziening, de bedrijfsruimte ernaast gekocht met het idee deze te verhuren. Er kunnen veel situaties zijn waarin u een bedrijfsruimte te huur aanbiedt, zonder al te veel inhoudelijke kennis van het verhuur proces.

Bedrijfsruimte verhuren

Nu heeft u een bedrijfsruimte te huur, maar hoe krijgt u het verhuurt? Er zijn een aantal belangrijke zaken waar u op moet letten als u een bedrijfsruimte te huur heeft:

  • Uw ‘bedrijfsruimte te huur’ heeft een prijskaartje, dat is logisch. Niet alleen voor de nieuwe huurder, ook voor u. Denk aan onderhoudskosten, OZB-belasting enz. Neem dit mee in de taxatie van de bedrijfsruimte. Uw bedrijfsmakelaar kan u helpen met het taxatieproces en brengt precies in kaart welke financiële risico’s gedekt moeten worden en hoe uw bedrijfsruimte getaxeerd moet worden;
  • Weet u hoe u de bedrijfsruimte te huur moet ‘verkopen’? Hoe trekt u de huurder aan die u graag wilt hebben? Hoe maakt u überhaupt een ideaal klantprofiel? Informeer bij een deskundige marketeer of betrouwbare makelaar. Die weten hoe u uw bedrijfsruimte te huur omzet in een ‘bedrijfsruimte verhuurd’;
  • Heeft u de juiste documentatie om een juridische verhouding aan te gaan? Een huurovereenkomst, wettelijke keurmerken voor het bedrijf dat zich in de bedrijfsruimte zal vestigen, is de bedrijfsruimte onderdeel van een monument, zijn er bijzondere onderhoudsverplichtingen, is er een recht van opstal omdat de bedrijfsruimte te huur op erfpachtgrond staat enz. Zorg dat u de juiste juridische kennis in huis hebt, bijvoorbeeld door een deskundige bedrijfsmakelaar te consulteren.

Dit zijn slechts enkele van de belangrijke zaken die spelen als u een bedrijfsruimte te huur heeft. Er zijn natuurlijk nog veel meer aspecten waar u rekening mee moet houden. Heeft u een bedrijfsruimte te huur of te koop in Amsterdam en omstreken? Wij adviseren u graag!

Bedrijfsruimte huren

Stel nu dat u, bijvoorbeeld in Amsterdam, een bedrijfsruimte wilt huren! Hoe weet u dan wat de ideale bedrijfsruimte is voor uw onderneming? Ook in het geval van een bedrijfsruimte huren zijn er veel zaken waarmee u rekening moet houden:

  • Welke eisen stelt de aard van uw onderneming aan de bedrijfsruimte? Hoe staat het met de klimaatinstallatie? Wat is de juiste strategische plaats (wilt u bezoekers of moet u makkelijk kunnen distribueren?) Een makelaar met ervaring kan de juiste vragen voor u in kaart brengen en helpen beantwoorden;
  • Heeft u de bedrijfsruimte gevonden die u wilt? Wees voorzichtig! Een bedrijfsruimte huren is minder transparant dan u denkt: is de huurprijs marktconform? Hoe zit het met de duurzaamheid en de kwaliteit van het klimaatsysteem? Wat voor onderhoud is er recentelijk aan verricht of moeten er binnenkort weer kosten gemaakt worden? Een makelaar kan deze informatie voor u achterhalen en u adviseren om de juiste bedrijfsruimte te huren;
  • Wordt u niet benadeeld in de huurovereenkomst? Worden niet te veel verplichtingen op uw bord geschoven en neemt de verhuurder wel de benodigde verplichtingen op zich? Bij het huren van een bedrijfsruimte is het verstandig een bedrijfsmakelaar mee te laten kijken. Zo voorkomt u dat een ‘bedrijfsruimte huren’ resulteert in een huurperiode vol zorgen.

Bedrijfsruimte te huur of kopen?    Bedrijfsruimte te huur of kopen?

Bedrijfsruimte te koop

Niet alleen voor de huur/verhuur van een bedrijfsruimte kunt u bij ons terecht. Bij de koop/verkoop van een bedrijfsruimte spelen soortgelijke kwesties als bij de huur/verhuur. Bij de koop/verkoop van een bedrijfsruimte spelen nog veel meer zaken een rol. Zo is een notariële akte vereist en moet de koop/verkoop worden ingeschreven in de openbare registers.

Als nieuwe eigenaar bent u niet per se volledig op de hoogte van alle benodigdheden voor de bedrijfsruimte die u heeft gekocht. We staan u graag bij in het onderhandelingsproces en adviseren graag over bijvoorbeeld bestemmingsplannen, het laten doen van een bodemonderzoek, asbestinventarisatie, meetrapport NEN 2580 enz.

Als verkoper heeft u wellicht ook niet in kaart hoeveel de bedrijfsruimte waard is. Er zijn veel factoren die op de waarde inspelen: bouwjaar, ligging, veiligheid, vraag en aanbod, kwaliteit etc.

De koop/verkoop van een bedrijfsruimte brengt dus veel met zich mee. Laat u zich goed informeren en adviseren door een expert.

Conclusie

Of u nu een bedrijfsruimte te huur heeft of u wilt een bedrijfsruimte huren, het is zeker de moeite waard om een expert mee te laten kijken. Als u een bedrijfsruimte te huur heeft wilt u er zeker van zijn dat alles in orde is en u niet achteraf voor verrassingen komt te staan. Wilt u een bedrijfsruimte huren, dan wilt u er zeker van zijn dat u de juiste keuze maakt en juist plezierig uw bedrijf kunt laten groeien in de nieuwe bedrijfsruimte. Ook bij de koop/verkoop van een bedrijfsruimte spelen veel factoren. In beide gevallen staan wij klaar om u te helpen. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie. Bekijk ook het meeste recente aanbod van commercieel onroerend vastgoed.

Bekijk ook het meeste recente aanbod van commercieel onroerend vastgoed.